In de maand mei daalde de verkopen met 4,9 procent ten opzichte van dezelfde
maand vorig jaar. In totaal werden 1,3 miljoen auto’s op naam gezet, zo
blijkt dinsdag uit cijfers van de ACEA, de Europese auto-industrie.

Over de eerste vijf maanden van het jaar daalden de verkopen met 13,9 procent
ten opzichte van de vergelijkbare periode vorig jaar.

Verkoop stijgt in Duitsland en Frankrijk
In West-Europa werd het maandcijfer getemperd door stijgende verkopen in
Oostenrijk, Griekenland, Frankrijk en Duitsland. "Geholpen door de
steunmaatregelen zoals sloopregelingen”, aldus de ACEA.

Duitsland pluste bijna 40 procent, Frankrijk bijna 12 procent. In Engeland en
Spanje mochten steunmaatregelen niet baten, daar daalden de verkopen in mei
op jaarbasis met respectievelijk 25 procent en 39 procent. In Italië daalden
de verkopen dankzij maatregelen niet langer met dubbele cijfers (min 8,6
procent).

In totaal daalden de verkopen in West-Europa in de maand mei op jaarbasis met
3,2 procent, gekeken naar de eerste vijf maanden van het jaar met 12,8
procent. Over de eerste maanden van het jaar wist alleen Duitsland een plus
te boeken van maar liefst 23 procent, geholpen door de genereuze
sloopregeling die daar geldt.

In Oost-Europa daalden de autoverkopen in mei met 26 procent, alleen Tsjechië
(plus 21 procent) en Slowakije (plus 46 procent) zagen de verkopen stijgen.
Sterkste daler was het geplaagde Letland met een daling van de verkopen van
maar liefst 80 procent.

Bij de automerken kreeg Chrysler de grootste klappen, dat zag de verkopen in
mei met 61 procent inzakken ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar.
Alleen Hyundai, Kia en Suzuki zagen de verkopen stijgen, Hyundai zelfs met
25 procent.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl